Na wstępie

Nowa era

Redaktor naczelny Artur Boiński

Napisać, że samorząd województwa stawia na pociągi, inwestuje w wielkopolską kolej, a nawet, że wydał na sam tabor już niemal 1,2 mld zł – to nic nie napisać. Bo tak naprawdę przez ostatnie niespełna dwie dekady dokonał się tak olbrzymi skok jakościowy w tej dziedzinie, że można uznać, iż żyjemy (jeśli chodzi o przewozy regionalne) w nowej kolejowej erze.

Gdy kilkanaście lat temu po raz pierwszy pisałem w „Monitorze” o regionalnych pociągach, na zdjęciu jako ilustracja wkraczającej nowoczesności był szynobus (dziś jeden z najstarszych typów pojazdów w wojewódzkiej flocie), a tło stanowiły będące wtedy podstawą podróżowania popularne „żółtki”, w których zimą człowiek przymarzał, a latem przyklejał się z gorąca do plastikowych siedzeń. To przecież nie tak odległe wspomnienia.

A co mówi nam zainwestowana w sam tabor (nie licząc torów, dworców i corocznych dopłat do przewozów) kwota? W ubiegłym roku oddawano do użytku nowy szpital dziecięcy – określany mianem najważniejszej inwestycji samorządu województwa w historii. Za pieniądze wydane na kupno pociągów można by postawić dwa takie szpitale i jeszcze je wyposażyć. Albo pobudować ze trzy muzea Powstania Wielkopolskiego…

Autor: ARTUR BOIŃSKI

BIEŻĄCE WYDANIE

Styczeń 2023