Uczmy o powstaniu!

Na zdjęciu – obrady sejmikowej Komisji Kultury, która jednomyślnie pozytywnie zaopiniowała projekt stanowiska.

Samorządowcy zaniepokojeni propozycjami zmian w podstawie programowej z zakresu historii.

Wojewódzcy samorządowcy gremialnie wyrazili negatywną ocenę proponowanych zmian w szkolnej podstawie programowej, dotyczących tematyki zwycięskiej insurekcji Wielkopolan z lat 1918-1919.

„Sejmik Województwa Wielkopolskiego z dużym niepokojem przyjął informację o planowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmianach programu nauczania historii w szkołach średnich. Propozycję, by Powstanie Wielkopolskie było jedynie wzmiankowane przy omawianiu kształtowania się granicy z Niemcami odrodzonej Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1918 -1921, uważamy za absolutnie niedopuszczalną” – czytamy w stanowisku, które radni przyjęli jednogłośnie na sesji 26 lutego.

Projekt stanowiska, który przygotował klub PiS, zaprezentował podczas sesji jego przewodniczący Zbigniew Czerwiński. Po przyjęciu zaproponowanych przez marszałka Marka Woźniaka poprawek za uchwałą zagłosowali wszyscy obecni podczas obrad radni.

„Czyn naszych przodków zasługuje na pamięć, nie tylko ze względu na ostateczny zwycięski rezultat, ale jako wyjątkowy przykład solidarnej współpracy wszystkich warstw społecznych dążących do odzyskania i utrzymania niepodległości. Właśnie takich przykładów w obliczu narastającego zagrożenia militarnego Rzeczypospolitej niezwykle potrzebujemy – napisano w konkluzji przyjętego dokumentu. – Mamy nadzieję, że stanowisko Sejmiku Województwa Wielkopolskiego zostanie uwzględnione przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, a budowane ze środków Rządu RP i Województwa Wielkopolskiego Muzeum Powstania Wielkopolskiego będzie atrakcyjnym miejscem utrwalania i poszerzania wiedzy wynoszonej ze szkoły średniej”.

Stanowisko „regionalnego parlamentu” zostało przekazane do minister edukacji Barbary Nowackiej.

– Cieszę się, że ten głos sejmiku jest zgodny z moim wcześniejszym listem do pani minister edukacji. Te oba głosy się uzupełniają i jasno pokazują, czego się domagamy, jeżeli chodzi o edukację młodego pokolenia – mówił podczas sesji marszałek Marek Woźniak.

„Chciałbym zwrócić uwagę Pani Minister na potrzebę zachowania przekazu o Powstaniu Wielkopolskim 1918-1919 w zasadniczym obszarze podstawy programowej – stwierdził marszałek w tym, wystosowanym w połowie lutego, piśmie. – W ocenie Samorządu Województwa Wielkopolskiego jest to kluczowa wiedza umożliwiająca młodym Polakom zrozumienie zagadnień z zakresu historii odradzającej się Rzeczypospolitej po okresie zaborów. Uważamy bowiem, że bez omówienia przebiegu i wpływu tej zwycięskiej insurekcji na kształt zachodniej granicy Polski po 1918 roku, gospodarczy rozwój kraju czy militarną odbudowę armii, obraz Rzeczypospolitej w dwudziestoleciu międzywojennym nie będzie rzetelny i kompletny”.

Z kolei podczas sesji Adam Bogrycewicz z PiS przypomniał również o opinii wyrażonej w tej samej sprawie przez członków Młodzieżowego Sejmiku Województwa Wielkopolskiego. 16 lutego specjalne oświadczenie, wyrażające m.in. poparcie listu marszałka do MEN, wydali przewodniczący Komisji Edukacji i Nauki oraz Komisji Kultury i Sportu MSWW.

Autor: ARTUR BOIŃSKI

BIEŻĄCE WYDANIE

Kwiecień 2024